Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze verzekering krijgt je juridische hulp van DAS Rechtsbijstand bij een onverwacht conflict. Ook krijg je een vergoeding voor proceskosten, kosten van onafhankelijke deskundigen etc. De rechtshulp die je op basis van deze verzekering krijgt, wordt verleend door de juristen in dienst van DAS.
Je kiest zelf waarvoor je wel of niet verzekerd bent. Je kunt kiezen uit verschillende opties. Bijvoorbeeld dekking bij arbeidsconflicten, bij koop van consumentengoederen, als verkeersdeelnemer of als huiseigenaar etc. Vraag advies aan je verzekeringsadviseur.
Juridische hulp als je schade wilt verhalen die je in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan je auto door iemand anders.
Juridische hulp als je letselschade op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval, of door een medische fout.
Juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van je woning. Of conflicten met buren of de overheid over je woning. Voor een vakantiewoning geldt dat alleen hulp wordt geboden als deze woning voor eigen gebruik is.
Juridische hulp bij een conflict met een werkgever.
Juridische hulp bij een conflict over een erfenis. Je krijgt alleen rechtsbijstand als de overledene is gestorven nadat je rechtsbijstandverzekering is ingegaan.
Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Belastingdienst. Of bij een conflict over een tweede huis in het buitenland of vermogensbeheer.
Je kunt ervoor kiezen om aanvullend maximaal twee zakelijk gereden auto's mee te verzekeren. Of om de verzekering alleen voor jezelf af te sluiten. Vraag je verzekeringsadviseur advies over de mogelijkheden.
Je kunt hulp krijgen van een scheidingsmediator bij het beƫindigen van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap. Vraag je adviseur naar de voorwaarden.
Geeft juridische hulp als je een conflict hebt over spullen die je als consument koopt. Of over bijvoorbeeld een vakantieboeking of met (energie of telecom) dienstverleners.
Er wordt onder andere geen rechtshulp verleend als je een conflict te laat meldt. Ook bij echtscheiding, opzet, bestaande conflicten, conflicten die zijn ontstaan voordat de verzekering werd afgesloten en bij zakelijke conflicten, wordt geen rechtshulp verleend.
Er wordt geen rechtshulp verleend als je een conflict bewust niet hebt voorkomen, terwijl je dat wel kon zonder dat dit voor jou nadeel zou opleveren of als je een conflict bewust hebt veroorzaakt om voordeel mee te behalen.
Er wordt geen rechtshulp verleend voor het bestrijden van wetten of algemene overheidsregels die gelden voor iedere burger.
Er wordt geen rechtshulp verleend voor conflicten die te maken hebben met het 'invaren' van pensioenaanspraken en pensioenrechten op grond van de Wet Toekomst Pensioenen.
Behoudens bij geschillen over echtscheiding is er geen wachttijd bij deze verzekering.
Er zit een maximum aan de kosten die DAS maakt voor jouw juridische hulp. Dit maximum kan per dekkingsonderdeel variëren. Raadpleeg de polisvoorwaarden. Je krijgt geen juridische hulp als het financieel belang van jouw zaak over minder dan € 175,- gaat.
Als jouw conflict voor de rechter komt, mag je zelf een rechtshulpverlener kiezen. Kies je daarvoor in plaats van de hulp van een DAS jurist, dan gelden speciale voorwaarden, maximum uitkeringsbedragen en een eigen risico. Raadpleeg de polisvoorwaarden of vraag advies aan je verzekeringsadviseur.
Er is geen dekking voor geschillen over reparatie of aankoop van motorrijtuigen als er geen garantie is afgegeven door een BOVAG bedrijf. Voor vaartuigen geldt dat garantie moet zijn verstrekt door een bij de Kamer van Koophandel ingeschreven watersportbedrijf.
In welk gebied de verzekering geldt is afhankelijk van welke dekkingen je hebt verzekerd. Binnen een dekking kan dit ook per onderdeel variƫren. In de dekkingsoverzichten van de polisvoorwaarden staat vermeld welk dekkingsgebied bij welk verzekerd onderdeel hoort.
Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij DAS voordat je andere actie onderneemt. en infomeer je verzekeringsadviseur. DAS probeert het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.
Je kunt kiezen of je de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of per jaar betaalt. Kies je voor maand- of kwartaalbetaling, dan kan dat alleen via een automatische incasso.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekering is dagelijks en schriftelijk of per e-mail opzegbaar.